REZERWA NA KOSZTY
Z TYTUŁU NAPRAW GWARANCYJNYCH
PRZYKŁAD
Czy musimy tworzyć rezerwę na koszty z tytułu napraw gwarancyjnych? Jak obliczyć wysokość takiej rezerwy?
Jednostka po sprzedaży produktu objętego gwarancją zobowiązuje się do wykonania pewnych świadczeń w przyszłości, dlatego powinna tworzyć na nie rezerwę. Musi brać pod uwagę możliwość zgłoszenia przez swojego klienta usterki z prośbą o naprawę lub wymianę kupionego produktu. Taka sytuacja wiążę się z poniesieniem kosztów z tytułu napraw gwarancyjnych. W związku z wystąpieniem tych kosztów w księgach rachunkowych tworzy się na nie rezerwy.
Definicja rezerw w ustawie o rachunkowości stanowi, że rezerwy to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Zgodnie z Art. 39 ust. 2 Ustawy o Rachunkowości zasady ustalania wysokości rezerw na koszty napraw gwarancyjnych powinny wynikać z uznanych zwyczajów handlowych. Przy ustaleniu wysokości uwzględnia się wartość sprzedaży towarów lub produktów objętych gwarancją oraz korzystając z lat ubiegłych, rzeczywiste dane dotyczące kosztów napraw gwarancyjnych.
Przedstawimy Państwu przykład wyceny biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na naprawy gwarancyjne.
Przykład.
Jednostka wytwarza i sprzedaje produkty długotrwałego użytku, które objęte są gwarancją w przypadku wystąpienia usterki. Usterka może być zgłoszona w ciągu roku od daty zakupy. Umowa gwarancyjna gwarantuje klientowi naprawę na koszt producenta lub wymianę na nowy produkt. Zgodnie z nabytym doświadczeniem usterki mogą mieć charakter:
- usterek drobnych, których koszty napraw wynoszą średnio 10% wartości sprzedanych produktów,
- usterek poważnych, których koszty napraw wynoszą średnio 60% wartości sprzedanych produktów,
- w pozostałych przypadkach produkty podlegają wymianie na nowe.
Zgodnie z historią zgłoszonych przez klientów usterek przewiduje się, że w najbliższym czasie:
- 9% sprzedanych produktów będzie miało drobną usterkę,
- 5% sprzedanych produktów będzie miało poważną usterkę,
- 2% sprzedanych produktów będzie podlegało wymianie,
- 84% produktów nie będzie reklamowanych.
Jednostka odnotowała sprzedaż produktów objętych gwarancją na poziomie 30 mln zł. Dla celów niniejszego przykładu przyjęto założenie upraszczające, że sprzedaż w całości miała miejsce w połowie okresu bilansowego.
Oczekiwana wartość kosztów napraw oznaczająca prawdopodobieństwo wypływu aktywów z tytułu obowiązków gwarancyjnych wyniesie:
Usterka | % koszt naprawy z wartości sprzedanych produktów | Prawdopodobieństwo wystąpienia | Wartość |
---|---|---|---|
Drobna | 10% | 9% | 50% * 30 000 000 zł * 10% * 9% = 135 000 zł |
Poważna | 60% | 5% | 50% * 30 000 000 zł * 60% * 5% = 450 000 zł |
Produkt do wymiany | 100% | 2% | 50% * 30 000 000 zł * 100% * 2% = 300 000 zł |
Brak | 0% | 84% | 50%* 30 000 000 zł * 0% * 84% = 0 zł |
SUMA | 885 000 zł |
Bierne rozliczenia kosztów z tytułu napraw gwarancyjnych tworzy się w proporcji do wielkości sprzedaży. W przedstawionym przykładzie stanowią 2,95% wartości sprzedaży.